Mindfulness

Toen het licht even uitging, raadde de dokter me aan om een coach/psycholoog/begeleider te raadplegen. Vooral om samen met mij na te gaan waar het misloopt en samen te bekijken hoe ik kan voorkomen dat ik in de toekomst nog zo diep in mijn krachtenarsenaal zou tasten. Ik vond dat geen slecht plan en vatte de koe bij de horens.

mindfulness

Al bij het eerste gesprek werd duidelijk dat het jachtige leven de grote boosdoener was. Knippen in de planning en bewust momenten van rust inbouwen bleek de oplossing. Daarnaast raadde ze me aan om me eens te verdiepen in Mindfulness. Omdat dat wel kan helpen bij de bewustwording van stress en daarnaast een goeie methode zou zijn om jezelf tot rust te brengen tijdens drukke momenten of zelfs momenten van paniek.

Het begon bij een aantal boeken. Daarin werd uitgelegd wat de technieken zijn. Maar ik ken mezelf. Theorie is allemaal mooi maar als ik niet de nodige ondersteuning in de praktijk heb, komt er toch niet veel van in huis. Zo ging ik dus op zoek naar een Mindfulnesscoach en kwam ik terecht bij een coach van Ready to improve.

Ook zij analyseerde eerst de situatie en gaf me wat toelichting over wat Mindfulness doet, waarrond het werkt, hoe een stresssysteem werkt dat in overdrive gaat en wat je er aan kan doen. Aan de hand van de app ‘Headspace‘ ging ik aan de slag.

Headspace

Je bepaalt zelf hoe lang de sessies duren. De app biedt stukjes van 10, 20 en 30 minuten aan. Doorheen de sessies word je je meer en meer bewust hoe snel een hoofd afgeleid is maar daarnaast leer je ook om je focus steeds opnieuw te verleggen naar een vast punt. Je adem als veilige thuishaven waar je altijd op kan terugvallen.

Je moet er echt wel bewust tijd voor maken. Dagelijks een vast momentje inplannen. Zo bereik je het beste resultaat. Al blijf ik ervan overtuigd dat mijn redelijk rationele geest er voor zorgt dat ik nooit hetzelfde resultaat zal bereiken als iemand die volledig kan loslaten.

Of het echt geholpen heeft, daar ben ik nog niet uit. Het heeft me wel veel bewuster gemaakt van wat ik doe en hoe ik iets doe. Daarnaast zorgt het ervoor dat de momenten van paniek iets lichter te verteren worden omdat ik kan terugvallen op die adem en zo weer tot rust kom. Het is voor mij eerder een moment van ontspanning dan echt een techniek om iets onder controle te krijgen, in die fase zit ik nog lang niet. Al beken ik eerlijk dat ik ook niet altijd trouw dagelijks de lessen heb gedaan. Ik zoek mijn ontspanning vaak ook in andere dingen. Ik heb dus nog wel wat werkpunten om mee aan de slag te gaan.

Heb jij al eens geëxperimenteerd met Mindfulness? Of hoe kom jij helemaal tot rust?

Advertenties

7 gedachtes over “Mindfulness

  1. Merci voor deze post. Ik ben er nog lang niet, maar heb deze app al een hele tijd geleden gedownload. Als ik me er klaar voor voel ga ik er eens mee aan de slag gaan. Het zit hier allemaal heel wat dieper dan ik ooit had durven denken…

    Like

  2. Pingback: Yoga | Perfect Imperfect

  3. Pingback: Op de leeslijst #3 | Perfect Imperfect

  4. Pingback: Mindfulness #2 | Perfect Imperfect

  5. Pingback: Gelezen: Jeffrey Brantley – Angst beheersen met mindfulness | Perfect Imperfect

  6. Pingback: Gelezen: De Vibe – Mark Verhees | Perfect Imperfect

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s