Gelezen: De Vier – Scott Galloway

Of ik De Vier van Scott Galloway wilde lezen voor het Leesmagazine van Bol.com? Ik zocht snel de korte inhoud op en twijfelde niet. Een andere blik op de grote vier, dat interesseerde me wel. Zeker toen iemand me zei dat het een van de betere marketingboeken was. Laat maar komen dus.

img_4204-2

Auteur: Scott Galloway
Uitgeverij: Lev.

De Vier wordt gezien als een van de betere marketingboeken van het moment. Het schopt tegen heilige huisjes. De huisjes van Amazon, Facebook, Google en Apple. Maar anderzijds bevat het boek een ton aan informatie. Informatie die je graag helemaal wil absorberen waardoor het leestempo toch net iets lager ligt dan met een doorsnee boek.

De Vier geeft een andere kijk op Amazon, Facebook, Google en Apple. Een kijk die je misschien nog niet kende. Want in dit boek komen ook de minder positieve kantjes van die vier kanjers aan bod. Galloway start met Amazon. Hoe ze alle drempels voor een aankoop wegnemen (waardoor klanten zich niet eens bewust zijn van hoeveel ze uitgeven) en tegelijk een kapokmakerij zijn voor winkels en magazijnen zijn door alles te automatiseren. Ik was aanvankelijk best gechoqueerd. Want het is een kant waar je niet snel bij nadenkt.

Hetzelfde geldt voor Apple. Waarom stellen ze geen software beschikbaar voor de FBI om misdadigers in de gaten te kunnen houden? Is dat eigenlijk niet gewoon meewerken aan de misdaad? En hoe krijgen ze relatief goedkope producten verkocht tegen wel heel hoge prijzen? Om nog maar te zwijgen van de onuitstaanbaarheid van Steve Jobs als baas/persoon. Toch is het traject van Apple best bewonderenswaardig. Jobs oogstte immers succes door risico’s te durven nemen.

Galloway gaat na waarom de grote vier zo’n succes zijn. Voor Apple is de basis vooral dat ze een luxemerk zijn. En net daarom zal Apple het wellicht het langst volhouden volgens Galloway. Luxemerken die hebben 5 dingen gemeen:

  • Een iconische oprichter, die in het geval van Apple nog eens vroeg stierf waardoor hij nog meer een icoon werd
  • Vakmanschap
  • Verticale integratie (zowel online als offline in de markt staan)
  • Wereldwijd bereik
  • Hoge prijsstelling

En laat duidelijk zijn. Ik ben een grote Apple-fan. Maar toen ik het boek las, dacht ik toch heel even ‘waarom heb ik dat eigenlijk gekocht’. Want het boek zet je echt wel aan het denken.

Ook Facebook heeft best geniepige kantjes. Ze weten beter wensen op te roepen dan welke reclame-uiting dan ook. Ze spelen op je gemoed en rekenen op de instant geluksmomentjes die net heel verslavend werken. En vooral, ze leveren nauwelijks inspanning om iets aan de fake news-problematiek te doen. Om aan de wet te ontsnappen omschrijven ze zich als platform waardoor ze onder hun verantwoordelijkheid uit willen.

Google is misschien nog wel de machtigste van allemaal als het op data aankomt. Ze zouden zelfs misdaden kunnen voorkomen puur door het screenen van hun zoekopdrachten. Ze zijn heer en meester want zij bepalen of je vindbaar bent of niet. Als je onmin valt bij Google passen ze hun algoritme aan zodat je nog nauwelijks vindbaar bent. En toch zal Google volgens Galloway wellicht het minst lang overleven.

De auteur gaat op zoek naar de grootste gemene deler van de vier. Hij noemt het het T-algoritme. Dat algoritme is gebaseerd op acht factoren:

  • productdifferentiatie
  • visionair kapitaal
  • wereldwijd bereik
  • sympathie
  • verticale integratie
  • kunstmatige intelligentie
  • versnellend vermogen
  • geografie

Wat het precies allemaal inhoudt, lees je best gewoon in het boek zelf. Want het is best fascinerend. Ondanks het feit dat de vier bedrijven toch best wel verschillend zijn, kan je toch gelijkenissen zien tussen hen.

Galloway gaat op zoek naar wie de vijfde ruiter zal worden naast de grote vier. Die vijfde ruiter zit er nog niet meteen aan te komen maar er zijn wel wat kanshebber zoals Uber of Tesla. Al zijn zij voorlopig nog te beperkt op bepaalde vlakken om mee aan de top te komen.

De Vier was een razend interessant boek met schatten aan informatie. Toch wil ik ook een belangrijke kanttekening plaatsen. Want soms had ik ook wat de indruk dat Galloway met een bepaalde wrok tegen sommige bedrijven aan het schrijven was. En dat deed me de inhoud soms toch met een serieuze korrel zout nemen. Ik geef mijn Applefanatisme nog niet meteen op maar bij mijn volgende activiteiten op Facebook of Google denk ik toch twee keer na.

Ik kreeg een reviewexemplaar van Bol.com. Dat beïnvloedt mijn eerlijke mening niet. Mijn review voor het Leesmagazine kan je ook op hun website lezen. Je vindt het boek op Bol.com. Voor de paperback betaal je 24,99 euro.

Advertenties

4 gedachtes over “Gelezen: De Vier – Scott Galloway

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s